پیام دبیر

با سلام

اطلاعیه شماره 13 برگزاری دوره های آموزشی اجباری(آشنایی با ضوابط و مقررات پیمانکاری)

با توجه به بخشنامه جدید تشخیص صلاحیت پیمانکاری مبنی بر اصلاح جداول آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران مصوبه شماره ۴۸۰۱۳/ت ۲۳۲۵۱ ه هیئت محترم وزیران،  و الزام شرکت های تازه تاسیس به ارائه مدرک مربوط به گذراندن دوره آموزشی ساجات برای حداقل یک نفر از صاحبان امضای مجاز شرکت (مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره ) بدین وسیله شروع کلاس های آموزشی (الزامی برای مدیران شرکت ها ) از تاریخ سه شنبه 10 بهمن ماه جاری با حضور و نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بشرح زیر اطلاع رسانی میگردد  .

۱- ثبت نام کلاس های دوره های آموزشی  از ساعت ۸ صبح روز 1 بهمن ماه لغایت ساعت ۱۲ روز دوشنبه 9 بهمن ماه جاری بصورت حضوری و یا  فکس (و در صورت عدم امکان بصورت تلفنی ) میباشد .

(شماره فکس انجمن  ۳۸۷۱۸۱۸۱و شماره تماس ۳۸۷۱۸۱۹۱)

۲- شروع کلاس ها از ساعت ۸ صبح روزهای سه شنبه 10 بهمن ماه تا پنجشنبه 12 بهمن ماه جاری خواهد بود .

( از ساعت 8 تا 15/8 ثبت حضور در کلاس و از 15/8 شروع درس کلاس توسط استاد )

۳- تشکیل کلاس ها در قالب ۸ دوره ۲ ساعته طی سه روز طبق تقویم آموزشی خواهد بود .

۴- دوره ها دارای آزمون بوده و نحوه و تاریخ برگزاری آزمون همزمان با شروع دوره اطلاع رسانی میگردد .

۵- محل برگزاری کلاس ها سالن آمفی تئاتر انجمن شرکت های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی  واقع در بلوار شهید سلیمانی (کلانتری) – حدفاصل میدان تلویزیون و میدان جهاد - مجتمع توریستی رفاهی آبادگران ایران میباشد .

۶- با توجه به شروع کلاس های آموزشی از این تاریخ ارائه تعهدنامه گذراندن دوره های آموزشی جهت انجام تشخیص صلاحیت منتفی و جهت آندسته از شرکت هایی که در جریان اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری تعهد نامه گذراندن دوره های آموزشی ساجات (در اولین دوره ای آموزشی ) را ارائه نموده اند شرکت در این دوره ها و آزمون و اخذ گواهینامه الزامی میباشد .

۷-گذراندن دوره های آموزشی و نیز شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه مربوطه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای سایر اعضای محترم هیئت مدیره شرکت ها (یا پرسنل دفترفنی ) اختیاری میباشد . لیکن گذراندن دوره ها و دریافت گرفتن گواهینامه برای مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره امتیازآور و صاحب امضاء مجاز الزامی میباشد.

۸- سایر اطلاعات مرتبط در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی میگردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با داخلی11 با شماره 38718191 انجمن تماس حاصل فرمایید .

با احترام

انجمن شرکت‌های ساختمانی تاسیساتی خراسان رضوی.  دبیر

قابل توجه همکاران گرامی

شرکتهای ذیل عضو تعاونی منحله تهیه و توزیع کالاهای مورد نیاز پیمانکاران هستند که هیئت تصفیه از آنها اطلاعاتی در اختیار ندارد.لذا از همکاران محترم تقاضا دارد در صورتیکه شماره تماسی از نامبردگان دارند , به شماره 09151101075 پیامک نمایند.

 

اسامی شرکتها

استاندارد ، نیاز صنعت ساختمان

محسن سلیمی

عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی

 

شاید میزان اهمیّت و حساسیّت به صنعت ساختمان در جهان معاصر از این واقعیّت سرچشمه گرفته باشد که رکن اصلی حفظ و بقا بعد از نیاز به آب و غذا همین سرپناهی است که انسان باید در آن زندگی کند، کار کند، درس بخواند و بسیاری الزامات دیگر.

استاندارد و کیفیّت دو مقوله کاملاّ مجزّا اما اساساً مرتبط در حوزه احداث و ساختمان است که ضرورت پرداختن به آن تنها، وظیفه فعّالان این صنعت نیست بلکه نگاهی ملّی و تلاشی همگانی را می طلبد تا این آرزو به عمل بدل گردد.
اگر چه این برداشت و استنباط وجود داشته و دارد که وجوب مصالح استاندارد یگانه عامل ظهور و بروز کیفیّت در یک ساختمان است اما واقعیّت متفاوت از این باور است چرا که اساساً استاندارد، در کشور ما، تنها به معدودی از کالاها و تولیدات در صنعت ساختمان تسرّی یافته حال آن که کیفیّت مورد انتظار مصرف کننده در تمامی ابعاد یک سازه معنا و مفهوم می یابد و البته مهم ترینِ آن، کیفیّت ساخت است همان گونه که کیفیّت طراحی و برنامه ریزی، کیفیّت اجرا و نیروی انسانی و حتّی کیفیّت بهره برداری نیز در تحقّق خواسته اصلی سهم و نقش اساسی دارند. به زعم نگارنده خلاء ناشی از اختیاری یا تشویقی بودن برخی از استانداردهای مصالح اصلی در صنعت ساختمان توانسته است زمینه استفاده اجباری از کالای غیر استاندارد را در این حوزه فراهم نماید حال آنکه به موجب قانون تمامی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان موظّف به تولید، فروش و خرید مصالح استاندارد هستند لذا مادامی که این خلاء وجود دارد نمی توان و نباید انتظار داشت، سازندگان و مجریان و پیمانکاران ساختمان به تنهائی هزینه کیفیّت یک بنا را بپردازند. بدون شک الزام به رعایت استاندارد تنها در بخشی از مصالح ساختمانی نمی تواند پاسخگوی نیاز کیفی در تمامی وجوه یک سازه باشد خاصّه آن که استاندارد تنها کف خواسته و انتظار از یک تولید یا محصول است.

امروزه تحلیل ها و تفسیرهای مبتنی بر نظریات مدیریتی و اقتصادی بسیاری در مقوله ساخت و تولید ساختمان وجود دارد که تماماً در موضوع تأثیر زمان و هزینه بر کیفیّت ساخت تأکید و بلکه اشتراک نظر دارند و بدون تردید آنچه که بنیان و اساس بکارگیری تکنولوژی را در عرصه ساخت و ساز بنا نهاده همین دو عامل است.

استفاده از فن آوری های نو اگر چه کاهش چشمگیر زمان ساخت را در پی دارد اما الزاماً بدان معنا نیست که هزینه تولید مصالح نو نیز در مقایسه با مصالح سنتّی کاهش می یابد. در کشور ما اگر چه دیر هنگام اما خوشبختانه گرایش به استفاده از مصالح نوین در صنعت ساختمان به وجود آمده است لکن به دلیل عقب ماندگی ناشی از بی برنامگی در حوزه های بررسی و نظارت_ که مهم ترین آنها استاندارد است_ آمار و اطلاعات دقیق و متقنی از میزان کارآئی کیفی و انطباق بسیاری از تکنولوژی های رایج و متداول با نیازها و اولویت های اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و حتّی فرهنگی ما وجود ندارد لذا تا اصلاح و بهبود وضعیّت موجود نمی توان انتظار داشت اهداف مطلوب در باب کیفیّت ساخت بدرستی محقّق گردد.

در کنار تمامی این موضوعات بحث صلاحیّت ساخت نیز اهمیّتی ویژه در ایجاد یک سازه استاندارد دارد. متأسفانه این عارضه نامطلوب همیشه و جود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد که حوزه های تخصّصی نظیر ساخت و ساز مورد هجوم عاملان بدون علم واقع گردیده که کمترین اثر آن محرومیّت یک بنا از دانش و مهارت حرفه ای سازندگان اهل فن است لذا حوزه های مسئول در جهت استیفای حقوق مصرف کننده باید نسبت به اشاعه و ترویج و بلکه الزام استفاده از دارندگان صلاحیّت ساخت در نظام ساخت و ساز کشور برنامه ریزی و فرهنگ سازی نمایند.

در خاتمه تأکید می نماید در بستر فعالیت های عمرانی چه در حوزه طرحها و پروژه های دولتی و چه در عرصه ساخت و سازهای خصوصی چاره ای جز همفکری و هم اندیشی در چارچوب قوانین و آئین نامه های اجرائی و دستورالعمل های فنّی، هم نظام فنّی و اجرائی و هم نظام مهندسی ساختمان، وجود ندارد و تعامل برخاسته از این همفکری می تواند موجب هم افزائی در جهت بهبود شرایط موجود باشد.

نقل از شبکه اطلاع رسانی صما