پیام دبیر

با سلام

اطلاعیه شماره 13 برگزاری دوره های آموزشی اجباری(آشنایی با ضوابط و مقررات پیمانکاری)

با توجه به بخشنامه جدید تشخیص صلاحیت پیمانکاری مبنی بر اصلاح جداول آئین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران مصوبه شماره ۴۸۰۱۳/ت ۲۳۲۵۱ ه هیئت محترم وزیران،  و الزام شرکت های تازه تاسیس به ارائه مدرک مربوط به گذراندن دوره آموزشی ساجات برای حداقل یک نفر از صاحبان امضای مجاز شرکت (مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره ) بدین وسیله شروع کلاس های آموزشی (الزامی برای مدیران شرکت ها ) از تاریخ سه شنبه 10 بهمن ماه جاری با حضور و نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بشرح زیر اطلاع رسانی میگردد  .

۱- ثبت نام کلاس های دوره های آموزشی  از ساعت ۸ صبح روز 1 بهمن ماه لغایت ساعت ۱۲ روز دوشنبه 9 بهمن ماه جاری بصورت حضوری و یا  فکس (و در صورت عدم امکان بصورت تلفنی ) میباشد .

(شماره فکس انجمن  ۳۸۷۱۸۱۸۱و شماره تماس ۳۸۷۱۸۱۹۱)

۲- شروع کلاس ها از ساعت ۸ صبح روزهای سه شنبه 10 بهمن ماه تا پنجشنبه 12 بهمن ماه جاری خواهد بود .

( از ساعت 8 تا 15/8 ثبت حضور در کلاس و از 15/8 شروع درس کلاس توسط استاد )

۳- تشکیل کلاس ها در قالب ۸ دوره ۲ ساعته طی سه روز طبق تقویم آموزشی خواهد بود .

۴- دوره ها دارای آزمون بوده و نحوه و تاریخ برگزاری آزمون همزمان با شروع دوره اطلاع رسانی میگردد .

۵- محل برگزاری کلاس ها سالن آمفی تئاتر انجمن شرکت های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی  واقع در بلوار شهید سلیمانی (کلانتری) – حدفاصل میدان تلویزیون و میدان جهاد - مجتمع توریستی رفاهی آبادگران ایران میباشد .

۶- با توجه به شروع کلاس های آموزشی از این تاریخ ارائه تعهدنامه گذراندن دوره های آموزشی جهت انجام تشخیص صلاحیت منتفی و جهت آندسته از شرکت هایی که در جریان اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری تعهد نامه گذراندن دوره های آموزشی ساجات (در اولین دوره ای آموزشی ) را ارائه نموده اند شرکت در این دوره ها و آزمون و اخذ گواهینامه الزامی میباشد .

۷-گذراندن دوره های آموزشی و نیز شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه مربوطه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای سایر اعضای محترم هیئت مدیره شرکت ها (یا پرسنل دفترفنی ) اختیاری میباشد . لیکن گذراندن دوره ها و دریافت گرفتن گواهینامه برای مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره امتیازآور و صاحب امضاء مجاز الزامی میباشد.

۸- سایر اطلاعات مرتبط در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی میگردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با داخلی11 با شماره 38718191 انجمن تماس حاصل فرمایید .

با احترام

انجمن شرکت‌های ساختمانی تاسیساتی خراسان رضوی.  دبیر

قابل توجه همکاران گرامی

شرکتهای ذیل عضو تعاونی منحله تهیه و توزیع کالاهای مورد نیاز پیمانکاران هستند که هیئت تصفیه از آنها اطلاعاتی در اختیار ندارد.لذا از همکاران محترم تقاضا دارد در صورتیکه شماره تماسی از نامبردگان دارند , به شماره 09151101075 پیامک نمایند.

 

اسامی شرکتها

نظام ساخت و ساز و نیاز جامعه مهندسی

محسن سلیمی

 عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی

ماهنامه ساختمان و پلیمر در شماره اخیر خود (مهر ۹۲) نظرات جمعی از فعالان مرتبط با صنعت ساختمان و احداث را پیرامون موضوعی با عنوان «معایب تجمیع تشکل ها در نظام فنی و اجرایی ساخت و ساز» منعکس کرده است که جای تقدیر دارد گرچه معتقدم انتخاب این عنوان برای بیان دیدگاه و ارائه نظر در خصوص یک نظام حرفه ای چندان شایسته نیست اما با عنایت به پیشینه مطالعاتی پیرامون اصل موضوع نکاتی را در این باب خاطرنشان می نمایم.

واقعیت آن است که ساختار حرفه پیمانکاری (به معنای خاص آن) که مجموعه ای از تخصص ها و گرایش های فنی و اجرائی و رشته های تحصیلی دانشگاهی در بخش عمران و توسعه را در برمی گیرد به دلیل فقدان مدیریت تعریف شده مبتنی بر قانون نظام مند همچنان از گسیختگی و پراکندگی رنج می برد و دقیقا به همین دلیل تاکنون ایده ها و نظرات گوناگون اما دارای اهداف مشترک مطرح لکن با مخالفت برخی انجمن ها و تشکل های صنفی مواجه شده است. نگارنده بر این اعتقاد است که بعضی فعالان حرفه پیمانکاری به دو دلیل در برخورد با پیشنهاداتی نظیر تشکیل سازمان نظام پیمانکاری و یا تدوین نظام ساخت و ساز واکنش مثبت نشان نمی دهند.

اول آنکه، نگران عدم توفیق در دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این پیشنهادات هستند و لذا ادامه وضع موجود را اجبارا ترجیح می دهند خاصه آنکه از دیدگاه آنان تجربه حاصل از نظام های حرفه ای مشابه هم چندان موفقیت آمیز نبوده است و دوم آنکه، به دلیل عدم وجود یک نظام حرفه ای پیشرفته که باید حلقه میان فعالان و دولت قرار گیرد و ناظر بر تعامل برون ساختاری آنها باشد، نقش برخی انجمن ها و تشکل ها که اساسا باید بدنبال توسعه و تحقق اهداف و آرمان های درون ساختاری باشند را تا مرز پذیرش مسئولیت سنگین یک حرفه پررنگ نموده است. در همین جا فرصت را مغتنم شمرده و به مقاله ای که تحت عنوان «دولت و مسئله پیمانکاری» به قلم جناب آقای دکتر عباس آخوندی در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود اشاره می نمایم. نویسنده محترم در این نوشتار ضمن بر شمردن نقش و جایگاه مهم مهندسی در جامعه ایران از منظر اقتصاد سیاسی به تشریح وضعیت و رفتار دولت با دو مقوله نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی و اجرائی پرداخته و در جمع بندی نهائی خویش بر ضرورت تاسیس یک نظام واحد تحت عنوان نظام ساخت و ساز تاکید نموده بودند. از نکات قابل تامل در این نوشتار نقش موثری بود که برای بخش خصوصی و فعالان حرفه مهندسی و پیمانکاری قائل شده بود و همچنین سیطره و تسلط کامل بخش دولتی بر سرنوشت و تصمیم گیری ها هم در نظام مهندسی ساختمان و هم در نظام فنی و اجرائی را از دلایل عدم پیشرفت در این حوزه برشمرده بود لذا اینجانب اعتقاد کامل دارم با توجه به تغییر رویکرد و نگاه دولت محترم به بخش خصوصی اکنون این زمینه فراهم گردیده تا همه صاحبنظران و فعالان جامعه مهندسی خصوصا عرصه پیمانکاری با هوشمندی و دقت نظر نسبت به پیگیری اهداف و خواسته های حرفه ای و صنفی همت و مساعدت نمایند. مطمئن باشیم که حضور بسیاری از تشکل های مهندسی و اجرائی در سایه یک نظام حرفه ای مقتدر بسیار موثرتر خواهد بود.

نقل از شبکه اطلاع رسانی صما